Saturday, December 18, 2010

kinder joy & racing car candy

hai all..
Anak2 u all suka tak kinder joy? Mula2 dulu saya yang belikan Shane dan Qeisha kinder joy.Sebenarnya saya yang excited nak tengok apa isi di dalam kinder joy tu.Ya lah...dah namanya 'kinder joy with surprise'.
So little cost RM3.70? But the chocolates are not bad, white choc on top, normal choc bottom. Really rich in milk.
What about the surprise gift?
*The gift/toy is something like you get when you buy cornflakes or junk food.hehehe..entah apa2..
But now...mykids suka sangat benda kat pic atas ni.Racing car candy.Lebih murah daripada kinder joy juz rm1++.Dalam tu ada racing car dan candy. Shane suka sangat.Benda ni ada dijual berdekatan dengan kaunter bayaran di supermarket/hypermarket. Bijak diaorang kan, menarik minat kanak2 time kita berbaris nak buat bayaran.Shane said "momy2 beli egg".aduhai... sekarang ni saya rasa dah lebih 10 dah benda ni kat rumah saya.Bekas2 tu shane kumpul, tak kasi buang tau.Pandai dia pink colour dia tak nak, dia kata "qeisha mpun"
Oh ya ada juga 'what egg'.hmmm macam2 kan..
*ok deng happy weekend 2 u all..

Thursday, December 16, 2010

supper

allooo all...
Entry tentang supper kami malam tadi. Jalan2 dengan anak2 sampai dekat kul 11 malam. Ada funfair & jom makan2 kat miri sekarang ni. Masa nak balik, saya rasa macam lapar.So, saya ajak husband makan kat 'ming cafe' sebelum balik supaya tak payah cari makanan lagi bila dah sampai rumah. Cafe ni buka 24 hours & agak happening. Anak2 pula keletihan, masuk kereta terus tidur...
Saya memang suka tea-c speacial kat sini.Memang best...watermelon juice husband & adik ipar punya.
Aduhai..larut malam pun minum sejuk2.takpe2 tak selalu ya.
Ini Shane & Qeisha punya...momy mamam fried kueh tiaw (seafood)
Shane & Qeisha mengantuk...ciannya.Besarnya mulut menguap.hehehe.Ini semua gara2 momy yang nak makan la nie. Tapi dah layan aiskrim, hilang terus ngantuk tuu..

  * cuaca mendung/hujan dari pagi tadi..so berehat dirumah sahaja hari ni.Tak lama lagi xmas, dah celebrate xmas, cuti sekolah pun dah nak habis...

Monday, December 13, 2010

Edit photo contest

Hai all..
Saya telah ditag oleh blog elly&emmy untuk sama2 menyertai contest yang dianjurkan oleh qaseh dalia adelia. tq 4 tagged me ya.Just 4 fun...


Gambar yang saya nak edit ialah gambar anak perempuan saya Saleisha Qeisha 2 years..


before....
*




*




*





*




*



*


after....
qeisha suka butterfly mcm mama...
ok, nak tag 4 orang sertai kontest ni pula
1. kakieda
2.izan
3.hanim
4.bonda humaira
kalau dah join, sila abaikan saja ya.Jgn marah kena tag ya..hehehe
nak tau syarat2 contest klik kat pic di bawah..
ok, that's all..babaiiii

Sunday, December 12, 2010

Cara Mengawal Penggunaan Garam

allooo frens...jumpa info/petua nie kat sajionline.Nak share dengan u all pula. Bagi yang dah baca sila ignore saja la ya..
Salah satu persoalan dalam persediaan hidangan sihat ialah bagaimana untuk mengawal garam di dalam diet. Sedikit panduan di bawah mungkin dapat membantu anda mengawal penggunaan garam, yang jika diambil berlebihan berkemungkinan menyebabkan hipertensi...
1. Cara paling mudah ialah jangan menggunakan garam berlebihan di dalam masakan, cukuplah sedikit saja sekadar berasa..
Makanan yang diawet mengandungi banyak garam. Cuba elakkannya.

2. Elakkan makan berlebihan bahan makanan yang diawet dengan garam seperti telur masin, ikan masin, sayur asin dan sebagainya. Sesetengah bahan ini boleh direndam di dalam air terlebih dahulu untuk mengurangkan kemasinannya. Jika mahu juga makanan yang diawet ini, pilihlah yang diawet dengan sedikit garam saja.

3. Jangan sentiasa menambah kicap, sos tomato, sos cili atau garam semasa menikmati hidangan di meja.
4. Sesetengah makanan ringan seperti keropok, kerepek, kacang dan sebagainya mengandungi garam terlalu tinggi. Cuba elakkannya.
5. Pilih hidangan yang kurang menggunakan garam seperti ikan bakar bercecah air asam dan ulam-ulaman segar berbanding sayur goreng yang ditambah kicap atau sos tiram.
Selain garam, banyak bahan lain boleh digunakan sebagai perisa hidangan.

6. Gunakan bahan-bahan rempah atau herba lain boleh yang menambah rasa masakan selain garam.

note: Sama2lah kita berusaha mengawal penggunaan garam dalam makanan, demi kesihatan .Sememangnya agak susah bagi kita mengelak daripada makanan ringgan yang mengandungi garam terlalu tinggi. Demi kesihatan kita kena cuba berusaha juga...yakin boleh ya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Credit

Shane bday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Qeisha Bday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers