Saturday, August 21, 2010

cili thai & kacang panjang

Happy saturday all..
Cuaca di tempat kami hari nie hujan dan gelap jer.Malas rasa nak jalan2, so on9 dan BW sahaja hari ini. Dalam pada itu layan karenah 2 buah hati saya yang sangat nakal dan suka berebut toys. Sekarang ni dua2 dah tido,dapatlah mumy buat entry petang nie.
 about....
*Cili thai dan kacang panjang yang emak saya tanam di belakang rumah tengah subur. Saya ambik pic2 ni dalam minggu lepas.Tapi kan boring juga kalau menu sayur asyik kacang panjang je. Tapi syukur, at least selamat sikit untuk berbelanja beli sayur.Suka kacang panjang masak sambal...

Dipercayai dari Thai. Oleh itu saya namakan Cili Thai. Kepedasan kurang sedikit sahaja dari Cili padi tetapi masih tetap pedas namun begitu aromanya sedikit kurang.
khasiat makan cili:(dapat daripada mr.google)
Buah cili  mengandungi flavoid dan antioksidan yang dapat melindungi tubuh dari penyakit barah. Biji cili mengandungi capsaicin yang mampu mencegah jangkitan pada sistem pencernaan. Minyak cili dipanggil capsicol. Ia diguna sebagai ubat sapu bagi mengurangkan sengal-sengal, sakit gigi, sesak nafas dan gatal-gatal. Di negara barat, cili diproses menjadi tablet dan digunakan sebagai bahan pelali, melawan kelesuan atau lemah badan. Cili menyumbang sumber vitamin C, B, E dan protovitamin A bagi memenuhi keperluan kehidupan manusia.
*setahu saya biji cili tak bagus dimakan,tapi tak tau betul ke tidak


Jagaaa...model kacang panjang.hahahaha...sporting juga mak saya ni, baru lepas petik kacang panjang kat kebunnya di belakang rumah, saya nak captured pic on saja...panjang kan kacang panjang tu,hehehe dah namanya kacang panjang.(kecik jer space kat belakang rumah tu)

Khasiat kacang panjang..
Disamping enak untuk dihidangkan sayur kacang panjang mengandung serat yang tinggi. Karena itu, baik dikonsumsi oleh penderita diabet. Manfaat lainnya adalah melancarkan buang air besar dan menurunkan kadar kolesterol. Dalam 100 gram kacan panjang terkandung kalsiom 34 mg, fosfor 34 mg, zat besi 0,8 mg, karotenoid 422 mg, dan vitamun C21 mg.

* Wuih manfaatnya cukup banyak juga ya mulai sekarang sering-seringlah mengkonsumsi Kacang Panjang apalagi dicampur dengan bumbu pecel, lontong ama peyek waduh nikmat banget ya!

@@@ rebus jer kacang panjang cicah kat sambal belacan +++cili api..pun ok juga deh
that's all.babaiiii

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Credit

my Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers