Sunday, December 11, 2011

Indahnya ciptaan Tuhan....

Pic  by: Malaysia Lunar Eclipse

‎11.12 PM
Planetarium Negara
Kuala Lumpur
‎10 December 2011 Lunar Eclipse at Planetarium Negara Kuala Lumpur
Indah kan ciptaan Tuhan ni. Saya tak nak lepaskan peluang  menyaksikan fenomena gerhana bulan penuh bermula jam 7.34 petang tadi. Tadi kan bila on9 fb, tengok status rakan2 fb, masing2 tak nak lepaskan peluang menyaksikan gerhana bulan. Saya pun excited nak menyaksikan sendiri dengan mata kasar. Saya dengan mama saya & jiran2 dari kul 8.30pm borak2 keluar sambil2 menyaksikan fenomena gerhana bulan penuh. Mengikut sumber yang saya baca di sini 
"Fasa gerhana ini akan bermula pada jam 7.31 petang. Namun apabila bulan mula menghampiri kawasan bayang-bayang bumi yang lebih gelap, dikenali sebagai umbra, barulah kesan gelapnya mudah kelihatan iaitu sekitar jam 8.30 malam.Syoknya tadi, bila melihat bulan tu macam ada lingkaran berwarna biru.:)
Bulan akan berada dalam bayang-bayang bumi sepenuhnya (fasa gerhana penuh) pada jam 10.05 malam sehingga 10.57 malam. Kemudian ia akan keluar sepenuhnya daripada bayang-bayang umbra pada jam 12.18 tengah malam

* Seronok juga menyaksikan gerhana bulan tadi ramai2 with jiran2. Rugi bagi mereka yang buat dont know jer kan, coz gerhana bulan ni bukan selalu. Kali terakhir rakyat Malaysia dan di rantau Asia Tenggara menyaksikan fenomena gerhana seperti ini ialah pada Jun lalu.

* Bagaimana gerhana bulan ni boleh terjadi ya???
-Gerhana bulan wujud apabila bulan melalui sebahagian daripada bayang-bayang bumi. Kejadian ini cuma boleh berlaku ketika bulan purnama, dan apabila matahari, bumi dan bulan terjajar pada satu barisan yang sama, atau sangat-sangat hampir. Jenis dan panjang suatu gerhana bulan bergantung pada kedudukan bulan yang relatif kepada nod orbitnya. sumber: Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Credit

my Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers