Thursday, April 15, 2010

Coklat kurangkan tekanan darah

Peminat2 coklat mesti tersenyum lebar baca entry kali ni. Saya pun suka coklat, walaupun ramai yang kata makan coklat boleh mengemukkan.



KAJIAN ke atas hampir 20,000 responden selama sekurang-kurangnya 10 tahun menunjukkan pengambilan sedikit coklat setiap hari mampu mengurangkan risiko serangan jantung atau angin ahmar sebanyak hampir 40 peratus.



Mereka yang memakan purata enam gram coklat setiap hari atau bersamaan satu perempat daripada sekeping coklat, adalah 39 peratus lebih rendah terkena serangan jantung atau strok.


Sebelum ini banyak penyelidikan menyarankan pengambilan sedikit coklat hitam setiap hari baik untuk kesihatan, namun ini adalah kajian terawal mengenainya. Pakar berpendapat flanovol di dalam coklat memberi faedah kepada tubuh kerana ia mengembangkan saraf, sekali gus menurunkan tekanan darah. - European Heart Journal.


sumber: www.kosmo.com

8 comments:

  1. Alangkah ruginya saya coz saya tak suka makan coklat sangat :(

    ReplyDelete
  2. dulu gila dgn coklat ni(nak2 yang beli kat langkawi..oh beryl's tiramisu sedapnye heh)..

    tapi sejak ade anak ni, jarang mkn..kena mulakan baliklah ni :)

    ReplyDelete
  3. yeah..pernah dengar pasal nie..and yet, ada yg kata makan dark choc good for diet gak..and choc tak menggemukkan..the bestest part!! coz i really really LOVE choc!!!

    ReplyDelete
  4. intan tak suka coklat??nape ya?mkan ckit2 je takpe intan

    ReplyDelete
  5. wow sedap coklat beryl's tiramisu tu cat.

    ReplyDelete
  6. harap betul la semua info tu kan mummy ayu,coz saya n family pgemar coklat

    ReplyDelete
  7. me pun suka coklat..
    takpe lah..walaupun org kat coklat menggemukkan
    janji bila dpt makan coklat...cam dpt hilangkan sikit stress...

    ReplyDelete
  8. betul tu zanna,makan coklat dapat hilangkan sedikit stress

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Credit

my Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers